NOx udledning
Behovet for at styrke indsatsen skyldes de særlige udfordringer med at opdage og bevise ulovlig manipulation med lastbilers forureningsbegrænsende udstyr
Som led i aftalen blev det besluttet, at indsatsen mod snyd blandt andet skal omfatte udvikling og implementering af kontrolmetoder og værktøjer, som skal anvendes til at sikre, at lastbilerne overholder loven om at begrænse af luftforureningen.
I forbindelsen med indsatsen er der udarbejdet en rapport indenfor hver af emnerne:
- Mobil remote sensing
- Anvendelse af SEMS- (simplified Emission Measurement System) i forbindelse med periodesyn
- OBD (On Board Diagnose) som kontrolmetode
- Hvordan nyttelasten kan påvirke temperaturen i emissionssystemet
- Alternative testmetoder til brug for miljøkontrol ved periodesyn
- Stillestående målinger på tunge køretøjer
Mobil Remote Sensing
I den første undersøgelse blev det mobile remote sensing (Plume Chasing) udstyr valideret. Det samme køretøj blev målt både med PEMS-udstyr (Portable emissions measurement) og mobilt remote sesing udstyr. Målingerne viste, at mobilt remote sensing udstyr kan bruges til at måle på lastbiler, og målingerne kan vise om det emissionsbegrænsende udstyr er velfungerende.
I den anden del af indsatsen blev udstyret afprøvet i samarbejde mellem Færdselsstyrelsen og Politiet på de danske motorveje. Udstyret blev afprøvet i 10 dage, og gennem de 10 dage blev NOx udstødningen fra mere end 500 tungekøretøjer målt. Testen viste, at det er muligt at lave en smart udvælgelse af køretøjer til vejsidekontrol af det emissionsbegrænsende udstyr.
Plume Chasing – A way to detect high NOx emitting vehicles
Rapporten demonstrerer, at mobilt remote sensing(plume chasing)kan bruges som udvælgesværktøj til at vurdere, om en lastbil udleder et højere niveau NOx end tilladt.
Heavy Duty Vehicle (HDV) NOx emission measurement with mobile remote sensing (Plume Chasing) and subsequent inspection of high emitters
Rapporten resumerer de 10 dages afprøvning af mobilt remote sensing (plume chasing) udstyret.
Anvendelse af SEMS-udstyr i forbindelse med periodesyn
Forsøget skulle afklare en mulig metode for emissionsmålinger ved periodesyn, hvori det forsøgtes kortlagt, hvordan udstyret kunne installeres på forskellige fabrikater af tunge køretøjer, samt om det med en kort prøvetur på ca. 8 km kunne påvises, om det emissionsbegrænsende udstyr var virksomt.
Forsøget viste, at det er muligt at anvende SEMS-udstyr til at fastlægge NOx emissionsniveauet for tungekøretøjer.
SEMS equipment in connection with periodic technical inspections (PTI) of lorries
SEMS-udstyr i forbindelse med periodesyn på lastbiler:
Rapporten sammenfatter et litteraturstudie af metoder, der kan anvendes til at måle NOx udledningen i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer.
OBD-udstyr som kontrolmetode af det emissionsbegrænsende udstyr
Application of OBD
Rapporten beskriver metoden, der bygger på OBD, som kan anvendes til at sandsynliggøre, at det emissionsbegrænsende udstyr virker. Ydermere, er metoden afprøvet på en række tunge køretøjer.
Hvordan nyttelasten kan påvirke temperaturen i emissionssystemet
I projektet ønskes det nærmere undersøgt, under kontrollerede forhold, om efterbehandlingssystem på lastbil uden læs bliver varmt, og dermed funktionelt, når lastbilen ikke er udsat for nogen belastning i form af en sættevogn med læs.
The effect of payload on the temperature of the SCR-system
Rapporten opsummerer en feltundersøgelse af 5 tunge køretøjer, hvor deres emissionssystemer blev overvåget med On Board Diagnose (ODB) -udstyr under almindelige drift betingelser.
Alternative testmetoder til brug for miljøkontrol ved periodesyn
Methods and technologies to support Periodic Technical Inspection of emission-controlled systems on heavy duty vehicles.
Rapporten sammenfatter et litteraturstudie af metoder, der kan anvendes til at måle NOx udledningen i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer.
Stillestående målinger af tunge køretøjer
Undersøgelsen har haft særligt fokus på lastbilers efterbehandlingssystem og, om metoder og teknologier kan anvendes på en stillestående lastbil, som bliver undersøgt ved en vejsidekontrol.
Stationary NOx measurements – A way to detect high NOx emitting vehicles
I denne rapport beskrives det hvordan NOx udledningen kan måles fra et stillestående køretøj.