Energiklasser

Sidst opdateret 18/03/2020
I Danmark bliver alle nye person- og varebiler indplaceret i energiklasser. Indplaceringen sker på baggrund af bilernes officielle brændstofforbrug (det typegodkendte forbrug).
Den grønne ejerafgift fastsættes ligeledes ud fra brændstofforbruget.

Når driftsomkostningerne på forskellige bilmodeller skal sammenlignes, er det derfor vigtigt både at se på brændstofudgifterne og på de grønne afgifter, da der er mange penge at spare på begge poster jo mere energieffektiv en bil er.

Nye energiklasser fra den 1. januar 2019

Fra og med den 1. september 2018 har nyregistrerede personbiler, der sælges i EU, skulle have deres brændstofforbrug målt efter en ny målemetode - WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), som erstatter den tidligere anvendte NECD-metode (New European Driving Cycle).

WLTP-målinger giver i gennemsnit et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger ud fra den tidligere metode. Energiklasserne er derfor med virkning fra 1. januar 2019 blevet tilpasset, så nye personbiler, med et WLTP-baseret brændstofforbrug, skal indplaceres efter følgende energiklasser:

 Energiklasser  Brændstofforbrug km pr. liter
                     Benzin   Diesel
 A+++  Mindst 28,4  Mindst 31,9
 A++  20,8-28,3  23,2-31,8
 A+  16,6-20,7  18,6-23,1
 A  15,0-16,5  16,9-18,5
 B  12,7-14,9  14,3-16,8
 C  11,8-12,6  13,3-14,2
 D  10,3-11,7  11,7-13,2
 E  9,8-10,2  10,9-11,6
 F  8,7-9,7  9,8-10,8
 G  Under 8,7  Under 9,7

Tabellen med energiklasser er sidst opdateret: 09 januar 2019


Du kan læse om reglerne for energimærkning af nye person- og varebiler i bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler. På SKAT's hjemmeside kan du finde satserne for ejerafgifter.

 

 

Bekendtgørelse

BEK nr 655 af 20/06/2012

Bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler

Gældende fra

01/08/2012

BEK nr 655 af 20/06/2012 Bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler