Forebyggelse af højresvingsulykker
Om højresvingsulykker
Endvidere har Færdselsstyrelsen i mange år haft en koordinerende rolle i myndigheders, transportbranchens og organisationers arbejde med forebyggelse af højresvingsulykker.
Du kan finde yderligere information om højresvingsulykker herunder eller besøge hjemmesiderne hos Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen for Vejtransportulykker.
Arbejdet med forebyggelse af højresvingsulykker
Højresvingsgruppen holder sig løbende orienteret om antal, årsager og forløb ved højresvingsulykker, og gruppen har gennem årene iværksat talrige aktiviteter i form af undersøgelser, strategier, uddannelsestiltag og kampagner. Ud over de velkendte kampagner på tv, internet og i det offentlige rum har der også været en række andre forebyggelsesaktiviteter, der blev målrettet konkrete målgrupper, så som chauffører, vognmænd, skoleelever eller vejmyndigheder. Der har endvidere været tiltag i forhold til køreuddannelsen, chaufføruddannelsen, kontrolindsatser, m.v.
En analyserapport udarbejdet i 2006 af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) om højresvingsulykker har fået anerkendelse ud over landets grænser og henregnes fortsat til de mest grundige beskrivelser af sin art.
I efterår 2013 blev der efter transportministerens og justitsministeren beslutning nedsat et rejsehold bestående af medarbejdere fra Rigspolitiet, Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen. Rejseholdets opgave var at indhente relevante erfaringer fra udlandet, i hvilken forbindelse der blev besøgt myndigheder og institutioner i Sverige, Tyskland, Holland og England. De indhentede oplysninger blev samlet i rejserapporten ”Beskrivelse af udenlandske erfaringer om forebyggelse af højresvingsulykker mellem lastbiler og cyklister” af marts 2014 og er indgået i ”Strategi for forebyggelse af højresvingsulykker mellem lastbil og cyklist”, ligeledes fra marts 2014.
Senest har HVU i 2016 analyseret 30 ulykker med lastbiler, herunder højresvingsulykker, og afgivet en række anbefalinger til ulykkesforebyggelsen.
"Højresvingsgruppen" har i 2018 fået mandat til også at undersøge andre ulykkestyper mellem tunge køretøjer og bløde tafikanter, og overvejer derfor at inddrage en bilinspektør og en læge i gruppen.
Projekter og kampagner fra Højresvingsgruppen evalueres fra uafhængig side, hvilket som regel dokumenterer høje succesrater. Det har endvidere vakt international opmærksomhed, at myndigheder, transportbranchen og cyklister fører en tæt, løbende og positiv dialog med hinanden, hvilket fortsat er et særsyn i de fleste lande.
Du kan læse mere om højresvingsgruppens aktiviteter under menupunkterne til venstre og rapporter via links nedenfor.
Ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister
Analyserapport fra 2006
Rejserapport
Beskrivelse af udenlandske erfaringer om forebyggelse af højresvingsulykker mellem lastbiler og cyklister
Højresvingskampagne 2016
En højresvingsulykke mellem en lastbil og en cyklist er som regel meget voldsom, og ofte har ulykken en dødelig udgang for cyklisten. Cirka 15-20 % af alle dræbte cyklister gennem de sidste 10 år skyldtes en højresvingsulykke.
Cyklisterne er opmærksomme på risikoen og ved godt, at de skal være på vagt i situationer, hvor de kører ved siden af en lastbil, der skal svinge til højre. Men der hersker samtidig mange myter og misforståelser om, hvordan ulykkerne sker, og hvad cyklisterne kan gøre for at undgå højresvingsulykkerne.
Kampagnen "Undgå højresvingsulykker" i 2016 havde til formål at gøre op med disse myter og misforståelse og få cyklisterne til at søge væk fra lastbilens forhjul. Kampagnen med budskabet "Hold øje og hold afstand til lastbilens forhjul" kunne blandt andet opleves i TV i hele landet og langs cykelstier i de fire største byer. TV-spottet viste samtidig, hvordan det både er chaufføren og cyklisten, der tager ansvar for, at begge kommer sikkert frem i trafikken.
Video 'Undgå højresvingsulykker'
Videoen viser bl.a. hvor meget en lastbilchauffør kan se i forbindelse med højresving.
Video: Rådet for Sikker Trafik
Evalueringen viste, at Højresvingskampagnen 2016 havde en høj gennemslagskraft. Bag kampagnen stod fra Transport- og Bygningsministeriet, Færdselsstyrelsen, Rådet for Sikker Trafik og 13 organisationer og virksomheder.
Gode råd til cyklisten
- Hold øje med højresvingende lastbiler, når du nærmer dig et kryds
- Kør først frem, når du har sikret dig, at lastbilen holder stille
- Hvis du ikke er sikker på, at lastbilen holder tilbage, så stop selv op
- Det farligste sted at være for dig er tæt på lastbilens forhjul, lige når den skal svinge. Hold derfor afstand til forhjulet
Gode råd til lastbilchaufføren
- Indstil dine spejle korrekt - lastbilen må fylde max ca. 1 cm i spejlet
- Hold spejle og ruder rene
- Fjern alle genstande, der tager udsyn fra ruderne (hylder, vimpler, skærme, gardiner)
- Hav fuld opmærksomhed på trafikken, når du skal svinge
- Vær særlig opmærksom på cyklister omkring dit højre forhjul, lige før du svinger
Evaluering - undervisningsmateriale til chaufføruddannelsen
Evaluering af undervisningsmateriale for chaufføruddannelsen.
Tidligere højresvingskampagner
Inden Højresvingsgruppen blev oprettet i 2005 var der nedsat en ”Spejlgruppe”, som fokuserede på anvendelsen af velegnede og korrekt indstillede spejle.
2016:
Højresvingskampagne i medierne, støttet af en plakatkampagne mv.
2015:
Pilotprojekt om virksomhedsambassadører, hvor et antal kørselsledere og chauffører blev ”uddannet” til at være højresvingsambassadør blandt deres kolleger. Konceptet blev udviklet sammen med DTL, DI, ITD og 3F i direkte dialog med chauffører.
2015:
Uddannelsespakke, som omfattede virkningsfuldt undervisningsmateriale til chaufførernes lovpligtige efteruddannelseskurser på godkendte uddannelsescentre, bl.a. EUC, AMU og private centre.
2015:
Højresvingskampagne i medierne, støttet af en plakatkampagne mv.
2014:
Trafikaftalen 2014 sikrede midler til en større kampagne, hvis delelementer var rettet mod chauffører, transportvirksomheder og cyklister. Kampagnen blev gennemført i 2014 - 2016 i samarbejde med bl.a. Rådet for Sikker Trafik, Vejdirektoratet og Rigspolitiet.
2014:
Strategi for forebyggelse af højresvingsulykker mellem lastbil og cyklist, baseret på rejseholdets rapport ”Beskrivelse af udenlandske erfaringer om forebyggelse af højresvingsulykker mellem lastbiler og cyklister” af samme år.
2013:
Et rejsehold bestående af medarbejdere fra Rigspolitiet, Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen indsamlede relevante erfaringer fra udlandet, navnlig Sverige, Tyskland, Holland og England.
2011:
Højresvingskampagne i TV.
2011:
Folder om spejlindstilling til udenlandske chauffører.
2009:
Højresvingskampagne i TV.
2008:
Spejltestplads etableret ved Amagerforbrændingen.
2007:
Højresvingskampagne i TV.
2007:
EU vedtager direktivet om eftermontering af spejle på ibrugværende lastbiler.
2007:
Spejltestplads etableret på rastepladsen Kildebjerg Syd på Fyn.
2006:
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker offentliggør dybdeanalysen ”Ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeud kørende cyklister”, som vækker opmærksomhed ud over landets grænser.
2006:
Kontrol af udsyn og spejlindstilling ved periodisk syn.
2006:
Best Practice notat om indretning af lastbiler offentliggøres.
2004:
Nye spejlkrav indføres (blindvinkelspejl).
1994:
Rapport om brug og effekt af nærzone- og vidvinkelspejle, som dannede grundlag for en ny og forbedret brochure om indstilling af spejle. Rapporten blev udarbejdet af Rådet for Trafiksikkerhedsforskning (RTF).
1994:
Ny kampagne om spejlindstilling.
1988:
Danmark indførte to ekstra spejle (nærzonespejl og vidvinkelspejl) og fik disse senere ind i EU-direktivet om spejle.
1988:
Kampagne om spejlindstilling.
Rejserapport
Beskrivelse af udenlandske erfaringer om forebyggelse af højresvingsulykker mellem lastbiler og cyklister
Best practice for valg af lastbil og spejle
Baggrunden for notatet er anbefalinger i Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport "Ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister".
Anbefalingerne, som knytter sig til lastbilernes udformning, kan gennemføres ad frivillighedens vej, hvis lastbilproducenter, lastbilkøbere og lastbilbrugere bliver informeret om, at de har mulighed for at træffe nogle afgørende valg, som vil bidrage til at reducere risikoen for højresvingsulykker.
Derfor har Dansk Transport og Logistik, Fagligt Fælles Forbund, De Danske Bilimportører og Færdselsstyrelsen ønsket ved hjælp af "Best practice" notatet at informere om, hvad brugerne og producenterne særlig skal have opmærksomheden rettet imod, når valgene skal gøres.
Undgå højresvingsulykker - "Best practice" for indretning og valg af lastbil
Råd til vpgnmænd og chauffører om bedre udsyn fra lastbiler.
Avoid accidents when lorries turns right - "Best practice" for equipment and choice of lorry
Advise til hauliers and drivers regarding better vision from lorries.
Forslag til forebyggelse af højresvingsulykker
Lys og lyd:
- Blinkende sidemarkeringslygter
- Akustisk/visuel alarm til cyklist
- Stang med signal/afviservinge med lyd Skilt på lastbil ("stop her")
Ændringer af lastbil:
- Sideafskærmning og afskærmning mellem førerhus og vej
- Højrestyret lastbil
- Glas i døren på højre side af lastbil
- Lavere placering af chauffør i lastbil
- Akustisk/visuel alarm til chauffør (aktiveret af sensor)
- Cyklist/fodgængervenlig udformning
Spejle mv.:
- Drejelige sidespejle
- Plane spejle i stedet for konvekse
- Færre spejle
- "Bus"- spejle (spejle trukket frem)
- El-justerbare spejle
- Lyttende mikrofoner i spejle
- Kamera
- Kamera bag på siden af lastbilen, så chaufføren ser sit eget sving
Udstyr til cykler:
- Kraftigere ringeklokke på cykler
- Cykelhjelme med lysdioder
- Krav om tændte lygter om dagen
- Cyklisten skal kunne nå jorden med begge fødder
Der er desuden modtaget forslag om vejtekniske tiltag og ændrede adfærdsregler i trafikken, som hører under hhv. Vejdirektoratet og Rigspolitiet:
Vejteknik:
- Tilbagetrukket stoplinje for cyklister
- Tilbagetrukket stoplinje for biler
- Sensor i cykelsti – advarsel af chauffør
- Eksterne spejle i kryds Lyssignal tillader ikke højresving samtidig med ligeudkørsel
- Cyklister flettes ind foran lastbilerne fx 25 meter før krydset
- Gelænder ("cyklistsluse") 20 meter før kryds, så cyklister må gå igennem
- Rød zone på cykelsti frem til kryds
- Før grønt for cyklister
- Cykelfelter males grønne
- Specielle afmærkninger på vejbane for cyklister
- Cykelruter leder cyklister væk fra stærkt trafikerede veje
- Afstribning for højresving
Ændrede adfærdsregler:
- Neonfarvet sikkerhedsvest til cyklister
- Uddannelse af cyklister ("cyklistkørekort")
- Forkørselsret for lastbil
- Venstretrafik for cyklister
- Bestemte ruter for lastbiler
- Øget politikontrol
- Bedre chaufføruddannelse
- Højresving tilladt ved rødt lys, når der er fri bane (cyklist, som skal ligeud, har rødt lys)
- Cykelsti stopper før fodgængerfelt og cyklisten ledes ind på fortov, hvor der gås hen til fodgængerfelt og trækkes over, gå på fortov og ned på cykelsti
- Fuldt stop ved højresving
- Medhjælper i førerhus ved kørsel i by
- Klip i kørekort ved brug af håndholdt mobiltelefon under kørsel
- Påbudt lav hastighed ved højresving
En række af disse forslag indgår i Havarikommissionens anbefalinger.
Tjek dit udsyn - undgå ulykker og bøder
Pjece til chauffører omkring bedre udsyn.
Gode råd til chauffører og cyklister
Gode råd til chauffører og cyklister for at undgå højresvingsulykker.