
Nye udstationeringsregler for visse former for kørsel i Danmark samt ændringer til bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport
Nye udstationeringsregler
Færdselsstyrelsen implementerer direktiv 2020/1057 i bekendtgørelse om vilkår for udførsel af cabotagekørsel, vejdelen af kombineret transport og ikke-bilaterale internationale transporter.
Den nye bekendtgørelse fastsætter hovedsageligt vilkår for udenlandske virksomheder, der udstationerer førere i Danmark. Endvidere er der en enkelt bestemmelse, der vedrører danske virksomheder, som har udstationeret førere i andre EU- eller EØS-lande.
Reglerne indebærer bl.a.:
- En anmeldelsespligt for udenlandske virksomheder forud for udstationeringens start i Danmark
- En oplysningspligt for udenlandske virksomheder under og efter udstationeringen
- Vilkår for aflønning af føreren for en udenlandsk virksomhed efter fastsatte minimumstimesatser
- Danske virksomheders pligt til at indgive oplysninger til Færdselsstyrelsen på baggrund af manglende overholdelse af oplysningspligten til myndighederne i et andet EU- eller EØS-land, hvortil virksomheden har haft udstationeret førere.
Køre- og hviletidsbestemmelserne
Med direktiv 2020/1057 ændres kontroldirektivet (direktiv 2006/22/EF). Som led i implementeringen ændres bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport.
Ændringerne indebærer bl.a.:
- Fastsættelse af at Færdselsstyrelsen er koordinerende organ i henhold til kontroldirektivet
- Fastsættelse af at føreren i forbindelse med en vejkontrol kan tage kontakt til virksomhedens hovedkontor, transportleder eller anden relevant person eller enhed ved manglende dokumentation
- Beskrivelse af et risikoklassificeringssystem
Ligeledes bliver det i bekendtgørelsen præciseret, at den dokumentation, der skal opbevares, jf. artikel 8, stk. 8 a, 1. og 2. afsnit i forordning 561/2006 (køre- og hviletidsforordningen), fremadrettet skal opbevares i to år.
Bekendtgørelserne træder i kraft den 2. februar 2022.