Spørgsmål og svar om motorcykelstøj og vejsidesyn
Hvorfor skal der nu foretages vejsidesyn af motorcykler?
EU-landene skulle senest den 1. januar 2022 indføre regler for periodisk syn af motorcykler eller effektive alternative trafiksikkerhedsforanstaltninger. I Danmark indføres der ikke krav om periodisk syn af motorcykler. Motorcykler kontrolleres i stedet ved såkaldte vejsidesyn. Det vurderes, at den færdselssikkerhedsmæssige gevinst i Danmark vil være lige så stor ved at indføre syn af motorcykler ved vejsiden, som ved indførelse af periodisk syn, samtidig med, at det vil være mindre indgribende.
Hvad er et vejsidesyn?
Er jeg som motorcyklist forpligtet til at medvirke ved Færdselsstyrelsens kontrol?
Hvad undersøges ved et vejsidesyn?
Hvad er de generelle støjgrænser for motorcykler?
De gældende støjkrav er beskrevet i Færdselsstyrelsens detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Den kommenterede udgave kan findes i Færdselsstyrelsens ”Vejledning om syn af køretøjer” i afsnit 7.05 og 11.01. https://www.fstyr.dk/da/Syn-af-koeretoej/Vejledning-om-syn-af-koeretoejer
Hvor finder jeg støjtallet for min motorcykel?
På en EU-typegodkendt motorcykel fremgår standstøjtallet og tilhørende omdrejningstal af motorcyklens fabrikationsplade.
Støjtallet kan tillige være angivet i køretøjsregisteret (DMR) https://motorregister.skat.dk/dmr-kerne/koeretoejdetaljer/visKoeretoej?execution=e2s3 under fanebladet ”Tekniske oplysninger”.
Hvis motorcyklen har en dansk typegodkendelse, fremgår standstøjtallet
og det tilhørende omdrejningstal og målemetoder tillige af typegodkendelsen.
Hvis der under fanebladet ”Køretøj” i DMR er angivet et nummer under Typeanmeldelsesnummer/bremsedata-erklæringsnummer,
kan typegodkendelsen tilvejebringes via Færdselsstyrelsens hjemmeside https://fstyr.dk/da/Krav-til-koeretoejer/Typegodkendelser#find-typegodkendelse eller ved henvendelse til
Færdselsstyrelsen på info@fstyr.dk.
Bemærk, at hvis der i DMR er angivet et EF-typegodkendelsesnummer, kan oplysninger alene skaffes via importøren af motorcyklen. Færdselsstyrelsen har kun de danske typegodkendelser, som Færdselsstyrelsen selv har udstedt.
Finder du ikke din typegodkendelse i databasen, kan du kontakte Færdelsstyrelsen på info@fstyr.dk eller 7221 8899
Yderligere krav til udstødning på motorcykler
Motorcykler, der er EU-typegodkendte og registreret den 1. januar 2004 eller senere, må kun eftermonteres med et e-/E-godkendt udstødningssystem.
Hvis der bliver konstateret fejl på motorcyklen, hvad så?
Færdselsstyrelsens synsinspektør kan træffe afgørelse om brugen af motorcyklen indtil manglerne er udbedret. Konstaterer synsinspektøren farlige mangler, som udgør en direkte og umiddelbar risiko for trafiksikkerheden eller har indvirkning på miljøet, kan synsinspektøren træffe afgørelse om, at motorcyklen ikke må anvendes før manglerne er udbedret. Synsinspektøren kan ligeledes træffe afgørelse om, at motorcyklen skal indkaldes til et ekstraordinært syn i en synshal.
Hvad sker der, hvis min motorcykel bliver indkaldt til syn i en synshal på grund af mistanke om for højt støjniveau?
Hvis motorcyklen er ældre end 1. juli 1969, vil det ved syn blive vurderet, om den støjer mere end normalt for den pågældende model. Hvis der er mistanke om for højt støjniveau, vil du blive bedt om at skaffe oplysninger (billeder/tegninger) af en original motorcykel af samme model eller af udstødningen til en sådan, så det kan kontrolleres, at udstødningen svarer til den originale.
Hvis motorcyklen er nyere end 1. juli 1969, vil der altid blive foretaget en støjmåling. For motorcykler fra før 1. oktober 1982 vil støjtallet blive sammenlignet med dét, som står på typegodkendelsen, og hvis motorcyklen ikke er typegodkendt, vil den blive kontrolleret i forhold til de faste, tilladte værdier, der kan findes i Vejledning om syn af køretøjer. I alle tilfælde tillades en tolerance på + 3 dB(A),
For motorcykler nyere end 1. oktober 1982 vil motorcyklen blive kontrolleret i forhold til de til rådighed værende standstøjtal (på typegodkendelse, i DMR eller på fabrikationspladen). Også her tillades en tolerance på + 3 dB(A), Hvis der ikke er noget tilgængeligt standstøjtal (med tilhørende omdrejningstal), vil fremstilleren blive anmodet om at skaffe værdierne fra importøren af motorcyklen, eller motorcyklen skal støjmåles hos en teknisk tjeneste eller godkendt prøvningsinstans, forinden den kan godkendes ved synet.