Klager om kørekort

Bliv klogere på, hvornår og hvordan du kan klage over en afgørelse vedrørende dit kørekort.

Det kan du klage over

Du kan klage over en afgørelse i din kørekortsag, hvor du ikke har fået fuldt ud medhold. 

Sådan klager du

4 ting, der er gode at vide, hvis du vil klage:

  • Klag til den myndighed, der har afgjort sagen
  • Følg klagevejledningen 
  • Klag inden for 4 uger
  • Vent på din afgørelse
Klag til den myndighed, der har afgjort sagen

Det er som udgangspunkt den myndighed, som har truffet afgørelse i din sag, som du kan klage til. Når du ønsker at starte en kørekortsag, hvad enten der er tale om nyerhvervelse, fornyelse eller ombytning mv., skal ansøgningen om kørekort indgives til Borgerservice. Det er herefter kommunen, der som udgangspunkt træffer afgørelse i din sag. Hvis der er særlige forhold i sagen, videresender kommunen sagen til Færdselsstyrelsen, som vil træffe afgørelse. Det kan fx være forhold af helbredsmæssig karakter, men det kan også være forhold i ombytningssager, hvor der rejses tvivl om ægtheden af det kørekort, som ønskes ombyttet. Strafferetlige afgørelser om eksempelvis din førerret, frakendelser af kørekort og lignende behandles af Færdselsstyrelsen.

Følg klagevejledningen

Der vil normalvis fremgå en klagevejledning af kommunens eller Færdselsstyrelsens afgørelse i din sag. I klagevejledningen informeres du om, at du i første omgang har mulighed for at klage over afgørelsen til den myndighed, som har truffet afgørelsen. Er du uenig i kommunens eller Færdselsstyrelsen afgørelse i din klagesag, kan afgørelsen påklages til Trafikstyrelsen. Kommunen eller Færdselsstyrelsen vil i den forbindelse gennemgå sagens akter og fremsende dem sammen med en udtalelse og din klage til Trafikstyrelsen.

Klag inden for 4 uger

Du skal være opmærksom på, at klagefristen er 4 uger, som regnes fra den dag, afgørelsen blev meddelt dig fra kommunen eller Færdselsstyrelsen.

Vent på din afgørelse

Færdselsstyrelsen har i øjeblikket en sagsbehandlingstid på ca. 6 måneder, der regnes fra det tidspunkt, hvor vi har modtaget alle nødvendige oplysninger som skal bruges, og klagesagen er klar til behandling. Nogle sager kan dog kræve en længere sagsbehandlingstid. Det kan fx være, hvis sagen er særligt kompliceret og/eller principiel. Sagsbehandlingstiden kan også blive længere, hvis styrelsen i en periode modtager mange klagesager. Du vil blive orienteret, hvis behandlingen af din sag trækker væsentligt ud.

Klager du over kommunens eller Færdselsstyrelsens afgørelse i din klagesag videresendes sagen til Trafikstyrelsen. Når Trafikstyrelsen har modtaget klagesagen fra kommunen eller Færdselsstyrelsen, vil du få fremsendt et kvitteringsbrev med information om den forventede sagsbehandlingstid.

Kontakt Færdselsstyrelsen om klagesager

Du er velkommen til at skrive til os, hvis du vil klage, har spørgsmål til din aktuelle klagesag, eller ønsker at indsende yderligere oplysninger, som skal bruges i behandlingen af din sag.  

Sådan kontakter du os:

  • Send din mail til Færdselsstyrelsen på digitalpost.dk eller på info@fstyr.dk 
  • Mærk emnefeltet: Ang. klage over afg. om kørekort
  • Angiv dit sagsnummer i forbindelse med din henvendelse

Sagsnummeret finder du øverst i det kvitteringsbrev, du modtog fra Færdselsstyrelsen i forbindelse med afgørelsen i din kørekortsag eller i det kvitteringsbrev, du modtog, da Færdselsstyrelsen enten selv oprettede din klagesag eller modtog din klagesag fra den kommune, som traf afgørelse i din sag i første instans.