Takograf

Oversigt over vigtige datoer på takografområdet

Takograf

Installeres i køretøjer der er taget i brug / registreret første gang den:

Analog Før 1. maj 2006
Digital 1. version Fra og med 1. maj 2006 til og med 30 september 2011
Digital 2. version Fra og med 1. oktober 2011 til og med 30 september 2012
Digital 3. version Fra og med 1. oktober 2012 til og med 14. juni 2019
Intelligent 1. version (G2V1) Fra og med 15. juni 2019 til og med 20. august 2023
Intelligent 2. version (G2V2) Fra og med 21. august 2023 (se dog nedenfor)

Takograf

Implementering af G2V2 i Danmark grundet mangel på takografer i 2023:

Intelligent 2. version (G2V2) Overgangsperiode: Per 21. august 2023 skulle G2V2 jf. ovenstående være installeret i nyregistrerede køretøjer der skulle køre internationalt i EU.
Der var i den anledning problemer med tilgængeligheden af G2V2 takografer på markedet. I Danmark vedtog man at lave en karensperiode frem til og med 31. december 2023, med retrofit senest ultimo januar 2024.  For flere detaljer se nedenfor i afsnittet om den intelligente takograf.

Takograf

Krav om retrofit af køretøjer der anvendes til international kørsel:

Analoge og Digitale Af takografforordningen (EU) 165/2014 fremgår, at der skal ske retrofit af køretøjer som kører internationalt, og som har analoge eller digitale takografer installeret. De skal have en G2V2 takograf installeret senest 31. december 2024 (artikel 3, nr. 4).
Intelligent 1. version (G2V1) Af takografforordningen (EU) 165/2014 fremgår, at der skal ske retrofit af køretøjer som kører internationalt, og som har en G2V1 takograf installeret. De skal have en G2V2 takograf installeret senest 18. august 2025 (artikel 3, nr. 4a).

I øvrigt vil der per 1. juli 2026 blive indført obligatorisk krav om installation af G2V2 takografer i køretøjer til international godstransport/cabotage, med vægt på 2.500+ kg. 

 

Intelligent takograf

Alle køretøjer, som registreres for første gang den 15. juni 2019 eller senere, og som skal udføre kørsel, der er omfattet af reglerne om køre- og hviletid, skal have installeret en intelligent takograf.

Implementering af intelligente takografer (G2V2) i Danmark.

En række køretøjsproducenter og værksteder i Danmark og EU, har haft svært ved at fremskaffe tilstrækkelige enheder af version 2 af den intelligente takograf, også kaldet G2V2, som skulle installeres i køretøjer fra den 21. august 2023. En række lande, herunder vores nabolande, har derfor indført midlertidige perioder, hvor der ikke håndhæves efter, at der skal installeres den nye G2V2-takograf.

Danmark vil ligeledes midlertidigt ikke håndhæve kravet om G2V2-takografer. Det hidtidige krav har været, at alle køretøjer, der registreres for første gang fra den 21. august 2023, eller hvor en defekt takograf skal udskiftes, skal have den nye G2V2-takograf. Denne midlertidige periode vil vare indtil 31. december 2023. Køretøjer, der har fået den ældre G2V1-takograf installeret i perioden frem til 31. december 2023, skal senest installere (retrofit) en G2V2-takograf den 31. januar 2024.

Det betyder helt konkret:

  • Køretøjer, der skal have installeret den nye takograf kan vente med det indtil 31. december 2023
  • Hvis der ikke er installeret en G2V2-takograf i et køretøj i perioden frem til 31. december 2023, skal der i stedet installeres en G2V1-takograf
  • De køretøjer, der har fået en G2V1-takograf i perioden frem til 31. december 2023, skal senest den 31. januar 2024 installere en G2V2-takograf
  • Køretøjer, der skal have en ny takograf efter 31. december 2023, skal installere en G2V2-takograf

Digital takograf

Alle køretøjer, som tages i brug for første gang i perioden fra den 1. maj 2006 til den 14. juni 2019, og som skal udføre kørsel, der er omfattet af reglerne om køre- og hviletid, skal have installeret en digital takograf.

Analog takograf

 Alle køretøjer, som første gang er taget i brug før den 1. maj 2006, og som skal udføre kørsel, der er omfattet af reglerne om køre- og hviletid, kan have installeret en analog takograf.