De fire prognosefelter er obligatoriske og skal udfyldes med information om den forventede uge for teori og praktisk prøve samt information om på hvilken geografisk lokation, eleven forventer at tage de to prøver.
Data fra prognosefelterne giver Færdselsstyrelsen et faktuelt og fremadrettet grundlag for at se på, hvordan de eksisterende ressourcer bruges mest effektivt for at imødekomme behovet for prøver.
Det handler primært om at balancere de eksisterende ressourcer lokalt, men også om fordeling af ressourcer på landsplan.
Se koreprovebooking.dk
Datagrundlag klar efter sommerferien
Felterne bliver en del af en systemopdatering, som Kombit, der ejer bookingsystemet, udfører den 25. marts. Frem mod sommerferien kigger styrelsen ind i de data, som kørelærere melder ind i systemet.
Der vil ske løbende justeringer i forhold til de tendenser, der viser sig, og styrelsen forventer at have et kvalificeret datagrundlag klar efter sommerferien.
Vi har de ressourcer, vi har, så prognoserne er ikke en garanti for en prøve og det er ikke en bestilling. Men vi får mulighed for at skabe overblik over behovet for prøver ud fra efterspørgsel og på det grundlag justere på vores ressourcer geografisk, fortæller Brian Paust Nielsen, vicedirektør på Kørekort i Færdselsstyrelsen.
Et af tolv initiativer i pakken
Sidste år indgik transportministeren en aftale med kørelærerbranchen om en pakke på 12 initiativer.
De fire prognosefelter er et af initiativerne, der skal forbedre køreprøveområdet.
Læs mere hos Transportministeriet
Få svar på dine spørgsmål i Q&A