Motorløb

Denne side har til formål at afklare, hvornår et motorløb afholdes på bane, og som følge heraf omfattes af bekendtgørelse om motorløb på bane.

Motorløb på bane

Motorløb på bane foregår som udgangspunkt på afspærret bane uden for vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter. Disse løb er omfattet af Færdselsloven § 37, stk. 6. Som udgangspunkt afholdes motorløb på permanente racerbaner indrettet til formålet, fx. Jyllandsringen.

Der er dog også mulighed for efter bekendtgørelsen at afholde motorløb på en midlertidig, afspærret bane på almindelig offentlig vej. Denne type løb er omfattet af Færdselslovens § 37, stk. 3, nr. 4, som omhandler motorløb på midlertidig, afspærret bane, som er etableret på vej, der ellers benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Bekendtgørelsens anvendelsesområde

Bekendtgørelse om motorløb på bane fastsætter nærmere regler om motorløb på bane. Bekendtgørelsen gælder for arrangementer med eller uden offentlig adgang, hvor motordrevne køretøjer konkurrerer mod hinanden med samlet start. Bekendtgørelsen gælder ikke for træningskørsel eller for udlejningsgokarts. Se link til bekendtgørelsen nedenfor.

Ifølge vejledning nr. 11282 af 23. maj 2000 til tidligere gældende bekendtgørelse omfatter motorløb konkurrenceprægede aktiviteter, hvori der er flere deltagere.

Love og regler på området

Politiets godkendelser

Politiet behandler ansøgning om tilladelse til afholdelse af motorløb. Politiet godkender efter ansøgning også bane og reglement for banesikkerhed.

Du kan læse nærmere om politiets godkendelser på politiets hjemmeside.

Gå til politiets hjemmeside om ansøgning om tilladelse til motorløb og banegodkendelse

Det fremgår heraf, hvilken dokumentation der skal indsendes i forbindelse med ansøgningen.

Motorløb på bane eller motorløb på vej

I Færdselsloven skelnes mellem hastighedskonkurrencer, jf. § 37 stk. 3, nr. 3 og motorløb, jf. § 37 stk. 3, nr. 4 og § 37 stk. 6.

Hastighedskonkurrencer kendetegnes ved, at bilerne er indregistreret eller opfylder betingelserne for at blive indregistreret.

Motorløb afholdes med biler, som ikke er indregistrerede.

Motorløb er omfattet af bekendtgørelsen om afholdelse af motorløb på bane. Hastighedskonkurrencer er omfattet af cirkulæreskrivelse nr. 11318 af 26. juni 1985 om bemyndigelse til at tillade afholdelse af motorløb på vej.

For permanente baner, som er etableret udenfor vej, der ellers benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter, er der sjældent tvivl om, at ansøgningen om tilladelse til afholdelse af motorløb skal behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse om motorløb på bane.

Når et motorløb planlægges på vej, der ellers benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter, kan der opstå uklarhed om, hvorvidt ansøgningen om tilladelse skal ske efter bestemmelserne i bekendtgørelse om motorløb på bane eller i henhold til cirkulæret om afholdelse af motorløb på vej.

Ved afklaring af om motorløbet afholdes på midlertidig, afspærret bane i henhold til bekendtgørelsen, er det kendetegnende, om flere deltagere starter samtidigt i løbet, og om deltagernes biler er indregistrerede eller ej (løbets karakter). Se også vejledende oversigt nedenfor. Derudover skal det bemærkes, at denne type motorløb i overensstemmelse med bekendtgørelsens ordlyd afholdes undtagelsesvis, fx. byløb som Copenhagen Historic Grand Prix. Det fremgår af vejledning til tidligere gældende bekendtgørelse om afholdelse af motorløb på bane, at hjemlen til at tillade cityløb, som er et motorløb på midlertidig, afspærret bane, som er etableret på vej, der ellers benyttes til færdsel af en eller flere færdselsarter, ikke kan anvendes til at tillade jævnlig afholdelse af 1/4-mile-konkurrencer, jf. "undtagelsesvis".

Både bekendtgørelsen og vejledningen, der blev udstedt i forbindelse med lovændring i oktober 2010, der tillader motorløb på midlertidig bane, understøtter, at motorløb på midlertidig, afspærret bane på vej omhandler særlige motorløb, som tilrettelægges undtagelsesvis. Det er således udgangspunktet, at bekendtgørelsen omhandler tilladelse til motorløb på bane udenfor vej, og kun i undtagelsesvise tilfælde omhandler hjemlen tilladelse til motorløb på bane på vej.

 

Til brug for afklaring af, hvorvidt et motorløb er omfattet af bekendtgørelsen om motorløb på bane kan følgende vejledende oversigt over motorløb anvendes.

 

 Motorløb på bane

Motorløb på vej

Hvor afvikles motorløbet?

 Afvikles som udgangspunkt på permanente racerbaner.

Undtagelsesvis etableres en provisorisk (midlertidig) bane på vej, fx Copenhagen Historic Grand Prix.

Afvikles på vej, der ellers benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

 

 

Hvilke køretøjer?

Som udgangspunkt ikke-indregistrerede biler.

Omfattet af motorsportens reglementer om udstyr og indretning.

Altid indregistrerede biler.

Supplerende godkendelse af bilen efter motorsportens regler, og regler for og kontrol af sikkerhedsudstyr for fører og andenfører.

Løbets karakter

 Der køres med samlet start. Første bil over målstregen vinder.

Afvikles med hastighedsprøver, hvor der køres med enkeltstart. Den hurtigste bil vinder.

Ved større løb udstyres bilerne med elektronisk sikkerhedsudstyr, og der køres ved disse arrangementer forud for løbet prøvekørsel i almindelige biler efter en rutebog, som markerer den tilladte rute med henblik på notering af vejens forløb.

På transportetaperne (de ikke-afspærrede veje, der er en del af løbet) straffes deltagerne for overtrædelse af hastighedsgrænser eller i øvrigt overtrædelse af Færdselsloven.

Sikkerhed

Banereglementer godkendt af politiet. 

Bane godkendt af politi og efter motorsportens regler. 

Løbende egenkontrol af bane. 

Uddannede officials, som har ansvar for afvikling og sikkerhed til hvert enkelt arrangement.

Der udarbejdes individuelle sikkerhedsplaner for hvert løb.

Uddannet sikkerhedschef til stede, bortset fra begynderdiscipliner.

Indgangsveje til prøven afspærres og overvåges af mindst en uddannet official.

Alle officials på prøven er i radiokontakt med prøvechefen, der befinder sig ved start.

Prøvechefen kontakter løbsledelsen ved behov og ringer 1-1-2 ved behov.

Løbsledelsen, som kan stoppe løbet og straffe deltagere, befinder sig i rallycentrum.

 Kendte sportsgrene

 Karting, Banesport asfalt, banesport offroad, 4x4, dragracing, streetrace og modelbiler (MRC)

 Rally