Bilag 2 – CO2-referenceemissioner og CO2-emissionsklasser
CO2-referenceemissioner
CO2-referenceemissionerne for undergrupperne af køretøjer fastsættes i gennemførelsesretsakter, der vedtages i overensstemmelse med artikel 11, stk. 1, i forordning (EU) 2019/1242 (uddrag af gennemførelsesretsakt gengivet nedenfor):
Gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/781, BILAG II:
Undergruppe sg
|
rCO2sg i g/tkm
|
4-UD
|
307,23
|
4-RD
|
197,16
|
4-LH
|
105,96
|
5-RD
|
84,00
|
5-LH
|
56,60
|
9-RD
|
110,98
|
9-LH
|
65,16
|
10-RD
|
83,26
|
10-LH
|
58,26
|
CO2-emissionsklasser
Ifølge artikel 7ga, stk. 2, i eurovignetdirektivet klassificeres CO2-emissionsklassen for køretøjer i fem niveauer:
”2. Med forbehold af stk. 1 fastsætter medlemsstaterne for hver type tungt køretøj følgende CO2-emissionsklasser:
- CO2-emissionsklasse 1 — køretøjer, der ikke tilhører nogen af de CO2-emissionsklasser, der er omhandlet i litra b)-e)
- CO2-emissionsklasse 2 — køretøjer i undergruppe af køretøjer (sg), der er registreret for første gang i rapporteringsperioden for år Y, og hvis CO2-emissioner er mere end 5 % mindre end emissionsreduktionskurven for rapporteringsperioden for år Y og undergruppe af køretøjer (sg), men som ikke tilhører nogen af de CO2- emissionsklasser, der omhandlet i litra c), d) og e)
- CO2-emissionsklasse 3 — køretøjer i undergruppe af køretøjer sg, der er registreret for første gang i rapporteringsperioden for år Y, og hvis CO2-emissioner er mere end 8 % mindre end emissionsreduktionskurven for rapporteringsperioden for år Y og undergruppe af køretøjer sg, som ikke tilhører nogen af de CO2- emissionsklasser, der omhandlet i litra d) og e)
- CO2-emissionsklasse 4 — tunge lavemissionskøretøjer
- CO2-emissionsklasse 5 — nulemissionskøretøjer.
Medlemsstaterne sikrer, at klassificeringen af et køretøj, der tilhører CO2-emissionsklasse 2 eller 3, revurderes hvert sjette år efter datoen for første registrering, og at køretøjet, hvor det er relevant, omklassificeres til den relevante emissionsklasse på grundlag af de tærskler, der gælder på det pågældende tidspunkt. For så vidt angår brugsafgifter, får omklassificeringen senest virkning fra den første gyldighedsdag, der falder på eller efter dagen for denne omklassificering.”
CO2-emissionsklassen for nulemissionskøretøjer fastsættes ud fra deres registrerede drivkraft, for eksempel el eller brint.
Som det fremgår af artiklen, skal CO2-emissionsklassen revurderes hver sjette år efter første registrering.
Tærskler for CO2-emissionsklasser pr. år i gram CO2 pr. tonkilometer (g/tkm) for køretøjsundergrupperne (sg), i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (kilde: DG Move).
Bemærk: skilledato er pr. 1. juli for alle år. Dvs. kolonne 1 (2019) gælder fra den 1. juli 2019 til den 30. juni 2020 osv.
Køretøjsundergruppe: 4-UD
Køretøjsundergruppe: 4-RD
Køretøjsundergruppe: 4-LH
Køretøjsundergruppe: 5-RD
Køretøjsundergruppe: 5-LH
Køretøjsundergruppe: 9-RD
Køretøjsundergruppe: 9-LH
Køretøjsundergruppe: 10-RD
Køretøjsundergruppe: 10-LH
Y – Rapporteringsperiode for året Y' som defineret i punkt 36 i artikel 2(1) i direktivet.
R-ETY – Årlig CO2-emissionsreduktionsfaktor i overensstemmelse med punkt 5.1 i bilag I til forordning (EU) 2019/1242, som fastlagt i definitionen af emissionsreduktionskurven i direktivet (se ETY,sg nedenfor).
rCO2sg – Reference-CO2-emissioner for en køretøjsgruppe, som defineret i punkt 38 i artikel 2(1) i direktivet.
ETY,sg – Emissionsreduktionskurven for en køretøjsgruppe, som defineret i punkt 37 i artikel 2(1) i direktivet.
Cl. 2 and 3 thresholds – Tærskler for CO2-emissionsklasserne 2 og 3, som defineret i artikel 7ga, stk. 2, litra (b) og (c) i direktivet.
LEV – Lavemissions tungt køretøj, som defineret i punkt 30 i artikel 2, stk. 1 i direktivet.
ZEV – Nulemissionskøretøj, som defineret i punkt 29 i artikel 2, stk. 1, litra (a) i direktivet